10 hyvää mobiili­suunnittelu­käytäntöä

  1. Sijoita painikkeet oikein
    Sijoita paljon käytetyt painikkeet mieluimmin alemmaksi kuin ylemmäksi. On tärkeää, että painikkeet ovat siellä mihin sormilla laitetta käyttäessä vaivatta yltää.
    Tähän on toinenkin syy: Näytön yläosassa käsi peittää näytön sisällön.


  2.  Tee painikkeista sormiystävällisiä
    Varmista että painikkeet ovat tarpeeksi suuria ja niiden välimatka toisiinsa on riittävä. Sormet vaativat enemmän kosketuspinta-alaa kuin tietokoneen kursori: sormi on suurempi, mutta myös epätarkempi.


  3. Kiinnitä huomiota painikkeiden ulkonäköön
    On tärkeää, että asiakkaat tunnistavat painikkeet painikkeiksi. Varmista myös, että mobiilisovelluksessa ei ole kohtia, jotka näyttävät vuorovaikutteisilta, mutta eivät ole sitä. Suosi ymmärrettäviä, yksinkertaisia, vakiintuneita symboleja.


  4. Varmista luettavuus
    Huolehdi, että tekstisi on tarpeeksi suurta ja että tekstissä on selkeä visuaalinen hierarkia.


  5. Tee ohjelmistossa liikkuminen yksinkertaiseksi
    Älä piilota navigaatiota menujen ja välilehtien taakse, yksinkertainen ja selkeä on varma valinta. Älä ahda sivua täyteen.
    Mobiilisovelluksessa käytetään painikkeita ja eleitä ohjelmiston sisällä liikkumiseen, ei alleviivattuja linkkejä.


  6. Näytä käyttäjän sijainti selvästi
    Käyttäjän tulee tietää millä sivulla hän on, miten hän pääsee sieltä takaisin- ja eteenpäin.


  7. Älä käytä web-sivua suoraan
    Mobiilisovelluksessa joutuu karsimaan ja palastelemaan sisältöä pienempiin osiin web-sivuun verrattuna. Mieti tarkkaan mikä on olennainen sisältö, älä ahda. Muista myös tekstin soveltaminen, et voi esimerkiksi viitata mobiiliappissa sivupalstaan.


  8. Optimoi nopeus
    Älypuhelimessa saattaa olla hitaampi webyhteys kuin kotikoneissa. Siksi täytyy kiinnittää suurempaa huomiota mm. kuvien ja videoiden kokoon.


  9. Tee appin käyttämisen aloittaminen helpoksi
    Älä kysele liikaa, varsinkaan asioita joita et tarvitse tietää. Lykkää kyselyä. Kerro mitä hyötyä kirjautumisesta on.


  10. Älä keksi pyörää uudelleen
    Asiakas odottaa, että mobiilisovelluksesi toimii kuten aiemmin käyttämänsä. Siksi on järkevää noudattaa vakiintuneita käytäntöjä ja esitystapoja esim. valikoissa, ikoneissa ja navigoinnissa.

    Lähde: Harri Heikkilä
lab_mobileux